• Språk: Norsk Norsk
  • Valuta: NOK
  • Endre

Språk:

Valuta:

Handlekurv

Salgsbetingelser i nettbutikk

 

Salgsbetingelser 

Her kan du gjør deg kjent med salgsbetingelsene til GLOBALO-NORGE som gjelder når du handler i vår nettbutikk, www.globalo.no . Disse betingelsene gjelder dersom du er kunde som privatperson.

  1. Brukt

Disse salgsbetingelsene gjelder alltid når du som forbruker handler på www.globalo.no  (heretter "nettstedet").

Som en del av nettstedet driver GlobaloNorge, som er en handelsplattform der du som forbruker kan kjøpe varer direkte fra GlobaloNorge

Salgsbetingelsene gjelder altså uansett om du kjøper varer direkte fra GlobaloNorge og / eller fra en partner.

Disse salgsbetingelsene, og muligens den ansvarlige partners individuelle vilkår, sammen med ordrebekreftelsen, utgjør hele kontraktsgrunnlaget for kjøpet ditt.

Hele avtalen og annen informasjon på nettstedet er kun tilgjengelig på norsk. Du må være 18 år for å kunne handle på nettstedet.

Merk at Globalos nettbutikk www.globalo.no kun er til forbrukere.

Når du bestiller varer via Globalos nettbutikk ( www.globalo.no ), bekrefter du at du ikke kjøper varer som handelsmann eller for videresalg.

  1. Generelle forhold rundt Marketplace

GlobaloNorge har inngått et partnerskap med en rekke partnere for å tilby deg som forbruker et større utvalg av varer på ett sted, og generelt en bedre shoppingopplevelse. Vi kaller dette Marketplace, og dette betyr at du kan kjøpe varer her fra både GlobaloNorge og / eller fra en eller flere partnere.

Én handelsplattform, men flere selgere og kjøpsavtaler
Hvis du kjøper varer på Marketplace fra flere selgere, vil du inngå flere separate kjøpsavtaler - for eksempel en med GlobaloNorge og en med samarbeidspartneren.

Hva er en partner?
GlobaloNorge har inngått et samarbeid med utvalgte partnere som selger sine egne varer på Marketplace som uavhengige selskaper.

Hvordan vet du om en vare selges av GlobaloNorge eller en partner?
Det vil være tydelig fra produktsiden, handlekurven og på ordrebekreftelsen om selgeren av et bestemt produkt er en partner.

Hva betyr det for deg hvis det er en partner som selger varen?
I så fall er det samarbeidspartneren (og ikke GlobaloNorge) som du inngår en avtale med, og samarbeidspartneren vil være eneansvarlig for oppfyllelsen av avtalen. GlobaloNorge vil bare megle avtalen mellom deg og partneren.

Dette betyr at rettighetene du har som forbruker i henhold til kjøpsloven og forbrukeravtaleloven (se avsnitt 5, 7, 8 og 10 nedenfor) må gjøres gjeldende mot partneren som selger. Du må derfor alltid kontakte den ansvarlige partneren direkte (og ikke GlobaloNorge), dersom du har spørsmål om din bestilling, levering eller ønsker å returnere varen din.

Du må også være klar over at den ansvarlige partneren kan ha individuelle vilkår som gjelder i tillegg til disse salgsbetingelsene. De individuelle vilkårene for hver partner vil vises i handlekurven, samt på nettstedet.

Hvordan kontakter du en ansvarlig partner?
Du kan kontakte den ansvarlige partneren via kontaktskjemaet på "Min side" på nettstedet. For å gjøre dette, åpne ordrehistorikken din på "Min side" og klikk på "Kontakt oss". Skriv deretter meldingen og trykk "Send".

Den ansvarlige partneren vil i utgangspunktet svare deg innen 7 virkedager på din oppgitte e-postadresse.

Du har også muligheten til å finne kontaktinformasjon om den ansvarlige partneren på nettstedet eller via en lenke på varesiden, samt på bestillingsbekreftelsen din.

  1. Parter

«Selger» er: GlobaloNorge eller dets Partner.

Partner» er ekstern selger (dvs ikke GlobaloNorge) som selger sine varer på www.globalo.no . Salg som skjer fra Partner vil tydelig fremgå på handlekurven og på ordrebekreftelsen.

Kontaktdetaljer til GlobaloNorge fremgår nedenfor, mens kontaktdetaljer til Partnere finnes ved å følge linken for hver Partner som fremkommer i forbindelse med varen.

Informasjon om GlobaloNorge:

Org.nr. 932 718 685

Ekebergveien 63b, 3085 Holmestrand
Kundesenter: +47 401 57 245
E-post:  lukasz@globalo-norge.no.

  1. Handle i nettbutikken

Her har vi beskrevet kjøpsprosessen slik at du alltid kan føle deg trygg når du handler på nett.

  1. Orienter deg om produktene, og legg merke til om produktet er solgt av GlobaloNorge eller av en Partner
  2. Velg ønsket produkt
  3. Legg i handlekurv
  4. Velg forsendelse og betalingsmåte
  5. Eventuell registrering av kundeprofil hos GlobaloNorge
  6. Kontroll av bestillingen
  7. Bekreft din bestilling og aksept av salgsvilkårene
  8. Motta ordrebekreftelse
  1. Din bestilling

Vær oppmerksom på at innsendingen av bestillingen ikke er en juridisk bindende avtale. En bindende avtale er kun inngått mellom deg og GlobaloNorge og/eller deg og samarbeidspartner når du har mottatt en eller flere bindende ordrebekreftelser fra GlobaloNorge og/eller partner.

Din bestilling
Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg på e-postadressen du har oppgitt. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.


Om Partner ikke aksepterer din bestilling kommer du til å bli notifisert på e-post direkte fra Partner.


Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Dersom du har bestilt mer enn ett produkt kan det hende at du får produktene i separate forsendelser.


Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg.


Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Selger sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Selger ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Vi tar også forbehold om retten til å annullere din bestilling, samt å ikke opprettholde våre kundegarantier som følge av force majeure. Dette foreligger dersom det ikke er mulig å oppfylle avtalevilkårene. Dette kan skyldes ekstraordinære omstendigheter og hendelser som GlobaloNorge ikke har kunnet forutse som krig, ekstraordinære naturbegivenheter, brann, streik og pandemi.


Vi har mulighet til å gjøre endringer frem til varen sendes fra vårt lager. Dersom varen er sendt fra vårt lager må du benytte angreretten din.


Du kan lese mer om din ordre på Globalonorge.no. Dersom du ønsker å ringe oss kan du ta kontakt med GlobaloNorge kundesenter på +47 401 57 245 .             Ved kjøp av varer fra Partner må du kontakte Partners kundesenter direkte.

  1. Betaling

Når du handler på globalonorge.no er det GlobaloNorge som håndterer betalingen. Ved spørsmål om betaling kan du kontakte GlobaloNorge kundesenter på 40157245.

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Ordreoversikten vil inkludere alle utgifter forbundet med varen som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m.

Som betalingsmiddel kan du velge blant de betalingsmetoder vi tilbyr i kjøpsprosessen. For å minimere risikoen for uautorisert adgang blir dine betalingskortopplysninger kryptert. Når vi har mottatt din bestilling, foretar vi en reservasjon på ditt betalingsmiddel for å sikre at det finnes tilstrekkelig midler til å dekke kjøpesummen og fullføre transaksjonen. Hvis reservasjon ikke kan foretas, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Du vil motta informasjon om slik eventuell kansellering.

Hvis du bruker betalingskort, PayPal eller direktebank som betalingsmetode, blir du belastet når vi bekrefter din ordre og levering er iverksatt hos oss. Dette gjelder også ved forhåndsbestilling av produkter som blir tilgjengelig fram i tid eller har en ubekreftet leveringsdato.

Hvis du i kjøpsprosessen velger å lagre kortnummeret for fremtidige kjøp, vil dine betalingsdetaljer lagres kryptert og sikkert hos vår betalingsformidler og kunne brukes til å gjennomføre fremtidige transaksjoner. Samtykke til dette innhentes fra deg i kjøpsprosessen. Et lagret kortnummer kan enkelt slettes i kjøpsprosessen (og på min profil – senere).

Klarna Faktura som betalingsmåte er kun tilgjengelig for privatpersoner, og kan ikke utstedes til bedrifter uansett foretaksform. Denne betalingsmåte kan ikke benyttes ved kjøp fra Partner.

Om du velger faktura vil denne sendes pr. e-post fra Klarna samtidig som vi sender bestillingen din, og med forfallsdato som angitt under kjøpsprosessen. Ingen ekstra avgifter tilkommer ved kjøp mot faktura. Vær oppmerksom på at du alltid må oppgi fullstendig personnummer for kjøp med Klarna Faktura. Klarna vil gjøre en vurdering for å avgjøre om du får handle for det valgte beløpet. I denne vurderingen, ser Klarna i hovedsak på tre ting: din tidligere betalingshistorikk hos dem, hvor mye du ønsker å handle og ekstern informasjon som Klarna henter fra et kredittopplysningsbyrå (gjenpartsbrev sendes ved innhenting av informasjon fra kredittopplysningsbyrå). Det er altså en kombinasjon av flere forskjellige faktorer som avgjør om kjøpet går igjennom. Skulle kjøpet ikke gå igjennom med faktura kan du gjennomføre bestillingen med et annet betalingsmiddel vi tilbyr. Om du har spørsmål om vurderingen, ber vi deg kontakte Klarna på 21 01 89 91, man-fre mellom 08.00-17.00.

Dersom du mottar tilbud om finansiering som betalingsmåte, vil kontrakt med vilkår signeres elektronisk av deg under betalingsprosessen. Dette er en avtale mellom deg og vår finansieringspartner. Kontohaver er innforstått med at kontoen belastes med renter av det til enhver tid utestående beløp, og at dette er kostnader som kommer i tillegg til det som vises i nettbutikkens ordreoversikt. Ved manglende innbetaling, belastes konto med forsinkelsesrente i h.h.t. lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 17.12.76 nr. 100. Gebyr belastes i h.h.t. inkassoloven av 13.05.88 nr. 26.

For abonnementskjøp der en avtalt sum skal trekkes for eksempel månedlig, vil dine betalingsdetaljer lagres kryptert og sikkert hos vår betalingsformidler og kunne brukes av vår leverandør til å gjennomføre transaksjonen. Samtykke til dette innhentes også fra deg i kjøpsprosessen.

  1. Levering og forsinkelse

    Levering

Levering av produktene skjer på den måten som er angitt på ordrebekreftelsen. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.
Ved hjemlevering med innbæring så tenk på at du selv har ansvar for at det er mulig å frakte produktene inn i bostedet. For hjemlevering må du være på plass for å ta imot varene og vi kan avkreve legitimasjon før vi overleverer varene.

Dersom du har bestilt innbæring av produkter, tenk på at du selv har ansvar for å beskytte gulv, vegger, med mer. For å beskytte produktet og ditt hjem, så bæres produktene inn med emballasjen på. Basert på HMS-krav er våre transportører pålagt å beholde godkjent verneutstyr som skotøy på.

  1. Avbestilling av levering

Avbestilling av hjemkjøring må senest foreligge to virkedager før avtalt tid. Dersom levering ikke kan utføres på grunn av at hinder foreligger i bostedet, eller at avbestilling skjer for sent, forbeholder vi oss retten til å ikke refundere fraktkostnaden.
Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om, og eventuelt når, levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Vi gir deg valget mellom å opprettholde ordren, fastsette ny leveringsdato eller kansellere ordren med tilbakebetaling av innbetalt beløp.

 

Klikk & hent
Denne leveringsmetode er ikke mulig for leveranser fra Partner.
Ved leveringsmetode der du skal hente ordren i butikk, og der denne betales i løpet av kjøpsprosessen på nett, regnes dette som en internettordre regulert av blant annet forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp kan disse lovene søkes opp på www.lovdata.no.
Dersom du har bestilt mer enn ett produkt kan det hende at du får produktene i separate forsendelser.

  1. Angrerett

14 dagers angrerett
Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenester. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir selger beskjed om at du vil benytte angreretten, primært ved å benytte mottatt angrerettskjema, eller skriftlig per brev, e-post, SMS med referanse til ordrenummer.

Angrerett skjema er tilgjengelig på www.globalonorge.no/returskjema

Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktene eller kan ikke fylles ut på nettside utvides denne fristen til tolv måneder etter at varen er mottatt.

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Alle produkter skal leveres tilbake til selger innen rimelig tid. Eventuell returforsendelse må betales av deg. All retur til våre kontor er kostnadsfri.

Hvis du ikke har mulighet til å komme til en av våre kontorer, kan du kontakte kundeservice og be om få tilsendt en returseddel for varen. 

Selger er forpliktet til å betale tilbake det du har betalt, inkludert porto for forsendelsen, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr, etc. Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at selger mottar produktet fra deg eller henteseddel eller produktet er stilt til rådighet for selger.

Har du handlet fra Partner på GlobaloNorge Marketplace kan du lese mer om retur.

Unntak fra angrerett

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, der forseglingen er blitt brutt etter levering. Kjøkken vifter var montert og demontert, ferdi montert vifter kan ikke returneres eller hvis har fysisk skadet også

                 

 

  1. Returrett i forbindelse med åpent kjøp

I de tilfeller hvor varene kjøpes fra våre Partnere (Marketplace) tilbys ikke returrett slik denne fremkommer på Globalos Norge 100 % fornøyd-garanti. Ved retur av varer fra Partner må Partner kontaktes for vilkår og for nærmere beskrivelse av hvordan retur skal gjennomføres.

Retur av varer i forbindelse med åpent kjøp

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, der forseglingen er blitt brutt etter levering. Kjøkken vifter var montert og demontert, ferdi montert vifter kan ikke returneres eller hvis har fysisk skadet også

Hvis du ikke har mulighet til å komme til en av våre butikker, kan du kontakte kundeservice og be om få tilsendt en returseddel for varen. 
 

  1. Reklamasjon

Etter at du har mottatt produktene, anbefaler vi at du så snart som mulig undersøker om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler.

Dersom produktene har feil eller mangler kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Selger kan kreve å få reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Dette må skje innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen eller mangelen. Du har likevel alltid minst to måneders reklamasjonsfrist. Vi anbefaler av bevishensyn at reklamasjonen sendes oss skriftlig.

Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år. Reklamasjon må rettes mot selger av det aktuelle produkt dvs GlobaloNorge (eller Partner i de tilfeller varen ikke er solgt av GlobaloNorge)

  1. Personvern

Personvernerklæring for GlobaloNorge kan leses her

 

  1. Tvister

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Part i saken er Selger, dvs GlobaloNorge eller Partner. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.

Opplysning om klagemuligheter

Hvis du vil klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi en klage til:
Forbrukerrådet
Fred Olsens gate 1
0152 Oslo

Du kan klage til Forbrukerrådet via www.forbrukerradet.no

Europa-kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land.
Klagen inngis her – http://ec.europa.eu/odr

  1. Endring av vilkår

Skulle vi endre våre vilkår, samtykke og retningslinjer, og dette har en betydelig innvirkning på deg og dine kjøpte tjenester, vil vi informere deg via e-post. Du kan alltid se gjeldende vilkår på nettstedet vårt.

  1. Klikk og hent

Vi tilbyr konseptet "Klikk & Hent" på nettstedet, som betyr at du bestiller en vare på nett, men velger å hente varen selv i ditt lokale varehus. Varen må hentes innen 72 timer. Dette konseptet gjelder ikke for varer fra partnere. 

For mer informasjon, se "Klikk og hent". 

  1. Montering og retur av gamle varer

Montering, retur av brukt gammelt produkt, endring av dørhengsling og service tilbys kun til adresser med biltilknytning til fastlandet. Montering og retur av brukt produkt utføres samme dag som varene dine leveres. jfr. pkt. 7.

GlobaloNorge kobler ikke til gass.

Følende lovpålagte installasjoner må være tilstede før vi kan montere: 

  • Jordfeilvern eller lovlig jording.

 

Hvis monteringsstedet ikke oppfyller disse kravene, vennligst kontakt elektriker for utbedringer før GlobaloNorge leverer produktet. GlobaloNorge er ikke autorisert til å utføre rørlegger- eller elektrikerarbeid.

Globalos montører har til enhver tid rett til å avbryte arbeided hvis de ser at forholdene ikke møter de ovennevnte kravene, eller arbeidsforholdene regnes som farlige/utrygge. I slike tilfeller avsluttes monteringsavtalen. Et returbesøk fra en av våre montører etter at forholdene er forbedret belastes kunden i tillegg til installasjonsprisen. 

Materialer brukt for tilkobling til elektrisitet/vann og avløp belastes separat. 

17 - Salgspant

Vi har salgspant i de leverte produkter inntil kjøpesummen inkludert renter og omkostninger er betalt i sin helhet.

 

 

©2024 GlobaloNorge. Alle rettigheter reservert. Org nr.: NO 932 718 685